Nyheder
27 februar 2017

Google og Microsoft kommer britisk anti-piracy lov i forkøbet

Storbritanniens regering har besluttet at skrotte et anti-piracy-lovforslag, efter at Google og Microsoft frivilligt vil tvinge piratkopieret indhold ned i deres søgemaskiner.
Storbritanniens regering har besluttet at skrotte et anti-piracy-lovforslag, efter at Google og Microsoft frivilligt vil tvinge piratkopieret indhold ned i deres søgemaskiner.

Henrik Vinther Mandag, 27. februar 2017 - 12:23

Storbritanniens regering har nedlagt planerne om en 'anti-piracy'-lov overfor søgemaskiner. Det skriver The Inquirer.

Lovforslaget lagde op til at tvinge søgemaskiner til at nedprioritere resultater med sider, der leder til piratindhold. Men forslaget bliver nedlagt, efter at det i sidste uge kom frem, at de to største søgemaskiner, Google og Bing, frivilligt har besluttet at nedprioritere sådanne søgeresultater. Det bliver simpelthen sværere for brugerne at finde frem til det.

Det betyder dog, at søgemaskiner, som ikke er en del af aftalen, går fri af lovgivningen. Det gælder ifølge The Inquirer eksempelvis DuckDuckGo, Startpage, Ixquick, Blekko, CC Search osv.

Flere af disse gør dog brug af allerede eksisterende søgemaskiner, så hvorvidt de egentlig går helt fri for indgrebet, er endnu uklart.

Den indtil videre skrottede lov ville blot blive en del af en allerede større vifte af love, som Storbritannien har sat ind i kampen mod piratkopiering. Ud over tvunget blokering af hjemmesider er forsøg på at mindske reklamering - og derved det finansielle grundlag - blandt nogle af de tiltag, som Storbritannien i de senere år har indført for at komme piratkopiering til livs.

The Inquirer understreger også, at hvis regeringen eller parlamentet vurderer, at det nye tiltag ikke er nok, kan de meget vel vende tilbage med endnu større krav til søgemaskinerne.

Koden, som henholdsvis Microsoft og Google frivilligt lægger ned over deres søgemaskiner, træder i kraft fra 1. juni 2017.

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Også interessant

Hoofd media partner
Media partners